Welke zoetstoffen verhogen mijn bloedsuiker?

Zoetstoffen. We zijn er allemaal mee bekend bij een koolhydraatarm of keto dieet. Bij deze diëten houd je je bloedsuiker het liefste zo laag mogelijk. Maar het kan nog wel eens een doolhof zijn welke zoetstoffen wel of niet goed zijn om te eten. In deze blog zet ik het voor je op een rij. 

Zoetstoffen welke je bloedsuiker verhogen

Suclarose 

Sommige onderzoeken geven aan dat suclarose de bloedsuiker en insuline wel doet verhogen wat kan leiden tot het aanzetten van vet. Gewenst is dus om deze zoetstof te vermijden. 

Xylitol 

Deze zoetstof is koolhydraatarm, maar bevat zeker wel koolhydraten. Daarnaast heeft het ook een glykemische index van 13 en verhoogt het de bloedsuiker een beetje. Xylitol kan je bij een koolhydraatarm dieet of keto dieet dus beter weglaten. 

Maltitol 

Dit is een zoetstof welke je zo veel mogelijk wilt vermijden bij een koolhydraatarm of keto dieet. Maltitol heeft namelijk effect op je bloedsuiker en insuline waardes. Daarnaast bevat deze zoetstof ook nog eens calorieën. 

Zoetstoffen welke mijn bloedsuiker niet verhogen 

Gelukkig zijn er ook nog zoetstoffen welke je bloedsuiker niet verhogen. De volgende zoetstoffen kan je tijdens een koolhydraatarm of keto dieet prima eten. 

Stevia 

Deze zoetstof kan je zowel in poedervorm als in vloeibare vorm gebruiken. Stevia bevat geen koolhydraten en calorieën. Daarnaast heeft het ook geen effect op je bloedsuiker of je insuline. Stevia is wel extreem zoet ten opzichte van de witte suiker die wij kennen. Namelijk 200 – 350 keer zoeter! Wanneer je stevia gebruikt, zorg dan in ieder geval dat je in ratio minder gebruikt dan je met witte suiker zou doen. 

Erythritol 

Omdat erythritol niet wordt opgenomen door je lichaam, heeft het geen effect op je bloedsuiker. Daarnaast bevat erythritol geen koolhydraten en calorieën. Hierdoor heeft deze zoetstof geen effect op je bloedsuiker en insuline. Erythritol is ongeveer even zoet als witte suiker waardoor je het 1 op 1 zou kunnen vervangen. Maar voor sommige kan de nasmaak van erythritol wat vervelend zijn waardoor je in je recepten liever wat minder wilt gebruiken. 

Volg je een koolhydraatarm of keto dieet. Dan is het verstandig op te letten welke zoetstoffen je gebruikt, of in de producten zitten die je koopt.

Bij Forever Snack maken we producten welke geschikt zijn voor het keto en koolhydraatarm dieet. Daarnaast zijn ze ook nog eens suikervrij, glutenvrij en diabetes vriendelijk. Belangrijk is dus dat de producten de bloedsuiker niet verhogen. Dat is ook de reden dat wij alleen gebruik maken van Stevia en Erythritol als zoetstof van de producten. 

Bekijk het assortiment producten van Forever Snack

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van foreversnack.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.1/10 gebaseerd op 746 reviews.