Sporten tijdens een koolhydraatarm of ketogeen dieet

Ben je een koolhydraatarm dieet of keto dieet gestart en vraag je je af of het wel verantwoord is om te gaan sporten? Dan stellen we je in ieder geval al even gerust en vertellen je dat dat zeker wel kan! Heel lang heeft er een reputatie om het sporten heen gehangen dat je veel koolhydraten moet eten zodat het sporten effectief is. In deze blog leg ik je uit waarom je met een koolhydraatarm dieet of keto dieet prima kan sporten. 

Heb ik koolhydraten nodig voor het sporten?

Boven heb ik het al een beetje benoemd. Je hebt geen koolhydraten nodig voor het sporten. 

Nieuwe studies geven aan dat het vooral belangrijk is om genoeg eiwitten te eten om je insuline en glycogeen waardes op orde te krijgen en hierdoor je sport prestaties op peil te houden. 

Hoge intensiteit training 

Vaak wordt er gezegd dat je voor hoge intensiteit training koolhydraten nodig hebt voor snelle energie. Maar dit betekent niet dat je een volle tank koolhydraten nodig hebt voor deze trainingen. Deze volle tank zal tijdens een normale sport sessie namelijk niet helemaal gebruikt worden. De koolhydraten die je tijdens een koolhydraatarm dieet of keto dieet binnenkrijgt van groentes, fruit, en dergelijke zijn voor deze trainingen al voldoende. 

Verbrand ik dan nog vet tijdens het sporten?

Ja, zeker. Tijdens een koolhydraatarm dieet en keto dieet verbrand je juist vet tijdens het sporten. Indien je energie nodig hebt richt je lichaam zich als eerst op de snelle energiebron – de koolhydraten. Met een koolhydraatarm dieet of keto dieet is je koolhydraten voorraad weinig tot geen. Hierdoor gaat je lichaam dan automatisch over op het verbruiken van vet voor energie. Dit geldt vooral wanneer je het keto dieet al een tijdje volgt en je in ketose bent. 

Bouw ik dan nog wel spieren op?

Voor het opbouwen van spieren geldt dat genoeg eiwitinname het belangrijkste is. Advies is hierin om ongeveer 1 – 1,2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te eten. Natuurlijk zijn er ook nog andere factoren die een belangrijke rol spelen in spieropbouw. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van de juiste oefeningen en goede slaap. Tijdens het slapen herstellen onze spieren en hebben ze tijd om te groeien. 

Het is dus zeker verantwoord om te sporten tijdens een koolhydraatarm dieet of keto dieet. Ben je nog opzoek naar een snelle koolhydraatarme snack voor een beetje energie? Neem dan een kijkje in onze shop welke je kan vinden via onderstaande knop!

-xxx- Forever Snack 

Ga naar de shop
Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van foreversnack.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.1/10 gebaseerd op 746 reviews.